دور پنجم گفتوگوهای لبنان- اسرائیل در واشنگتن به بنبست رسید
پاسخ منفی بیروت به تلآویو
به گزارش «میدل ایست مانیتور»، منابع آگاه از مذاکرات گفتند که «یِشیل لیتر»، سفیر اسرائیل در ایالات متحده و رئیس هیات اسرائیلی، به شدت با سازوکار پیشنهادی مربوط به پرونده لبنان (گره زدن تحولات لبنان به پرونده مذاکراتی ایران و آمریکا) مخالفت کرد و همین امر باعث شد مقامات آمریکایی چندین بار در تلاش برای کاهش تنشها مداخله کنند. این مذاکرات از سهشنبه آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه داشت. از سوی دیگر، «امیل لحود»، رئیسجمهور سابق لبنان، از فرمانده ارتش لبنان بهخاطر «موضع شرافتمندانه» هیات نظامی این کشور که از عکس گرفتن در کنار هیات اسرائیلی در مذاکرات واشنگتن خودداری کرد، تقدیر کرد. لحود گفت که اسرائیل به دنبال آتشبس یا صلح نیست، بلکه تلاش میکند از طریق مذاکرات، مقاومت لبنان را تضعیف و اختلافات داخلی ایجاد کند.
«سیمون اسپیکمن کوردال» در گزارش دیروز جمعه در الجزیره نوشت، بر اساس یک نظرسنجی اخیر، اکثریت قاطع ۹۲درصدی اسرائیلیها بر این باورند که ایالات متحده با امضای توافق با ایران، تهران را به کشور پیروز تبدیل کرد. در این میان، نزدیک به نیمی از نظرسنجیشدگان معتقدند اسرائیل باید بدون توجه به اصرارها و خواستههای واشنگتن به حملاتش علیه لبنان و حزبالله، ادامه دهد. با وجود تقریبا سه سال جنگ مداوم، بخش زیادی از یهودیان سرزمینهای اشغالی معتقدند که حس امنیت آنها کمتر از دوران قبل از ۷ اکتبر شده است. «شائیل بن افرایم»، تحلیلگر اسرائیلی، میگوید: «هیچ دستاورد خاصی وجود ندارد که بتواند این جنگهای ابدی را متوقف کند.» با نزدیک شدن به انتخابات اواخر امسال (اکتبر ۲۰۲۶)، نتانیاهو در حالی وارد کارزار انتخاباتی میشود که هنوز بار حمله ۷ اکتبر، محاکمه خود به اتهامات متعدد فساد و شکست آشکارش در پایان دادن به کار حزبالله را به دوش میکشد. بن افرایم میگوید: «نتانیاهو معتقد است تا زمانی که جنگ در جریان است، میتواند از پاسخگویی در مورد اتهامات فساد و مسوولیت ۷ اکتبر و ناتوانیاش در جلوگیری از آن اجتناب کند.»